SEPTEMBER 23, 2018 / 3:00 PM—7:00 PM / ROOF OF BUILDING №5
Leif Holmstrand works across genres, creating installations, objects and performances, as well as musical or literary compositions. Throughout his work, the artist makes frequent reference to shamanism and its contemporary rethinking. The culminating work of his residency, the performance “Nonsense Transition” offers a new perspective on research into this topic.
23 СЕНТЯБРЯ / 15:00-19:00 / КРЫША ЦЕХА №5
В это воскресение шведский художник Лейф Холмстранд представит перформанс «Нескладный перевод», который станет итогом его участия в программе арт-резиденции. Презентация пройдет на крыше Цеха №5 Фабрики «Заря» с 15:00 до 19:00. Проект осуществляется при поддержке Посольства Швеции в РФ. Вход свободный, возрастное ограничение 12+.
Лейф Холмстранд работает в разнообразных жанрах, создавая инсталляции, объекты, перформансы, а также музыкальные и литературные произведения. В его художественных работах художник часто обращается к теме шаманизма и его современного переосмысления. Итоговая работа резидента, перформанс «Нескладный перевод» представляет собой новый ракурс в исследовании данной темы.
Как и в большинстве своих предыдущих перформансов, здесь Холмстранд задает систему правил, которым будет следовать на всем протяжении действия. Жесты, производимые художником, варьируются, однако их цель останется неизменной: посредством взаимодействия с определенными материалами – в данном случае, таковыми выступят бытовые отходы, мусор, ткани и одежда, нити, веревки и др. – Холмстранд занимается постройкой нового «тела». В процессе перформанса постепенно будет создан огромный текстильный объект, тотем или талисман. Автор оставляет финал перформанса открытым – объект может быть завершен или остаться на стадии постройки, а возможно, заключит автора внутри себя, окончательно запутав его в своей сложной структуре. В качестве сценографии выступят уже готовые элементы инсталляции, скульптуры или, по выражению художника, «немагические трансцендентальные объекты», созданные из поношенной одежды или связанные вручную.
Выбор заданных художником материалов не случаен. Холмстранд признается, что с детства помешан на тканях, узлах, верёвках, плетении и вязании, которые символизируют как защиту, своеобразный кокон, так и ловушку или угрозу. Кроме того, его привлекает аспект времени в процессе вязания узлов, ощущение чего-то органически растущего с каждой добавляемой петелькой. Холмстранд использует разнообразный мусор, собранный в городе во многих своих работах. Художник рассматривает отходы как отражение жизни города, позволяющее его прочтение, как материализованный голос локальной культуры, а также как заброшенные, никому не нужные маленькие тела.
Саундтреком к перформансу выступит музыкальное произведение Холмстранда RINGS DRAPA, основанное на старом романтическом стихотворении шведского поэта Эсайаса Тегнера. Ритмичный текст практически полностью трансформируется в звуки, не имеющие отношения к языку, и звучит по-разному в отдельных частях произведения. Стихи-музыка, сопровождающие действие, становятся напевным заклинанием, заговором, сравнимым с ритуальным камланием шамана. Однако псевдошаманские практики Холмстранда не имеют ничего общего с религией или магией. Напротив, художник подчеркивает отсутствие в них какого-либо магического характера, сравнивая их с секулярным, урбанистическим, анимистическим шаманским ритуалом.
В перформансе художник отражает также и собственные впечатления о Владивостоке. «Нескладный перевод» в определенной мере иллюстрирует фрагмент текучей, многонациональной, мультикультурной истории и современности города. На Холмстранда также произвело большое впечатление изучение экспонатов музея им. Арсеньева, которые дали импульс к созданию текстильных скульптур для перформанса.
ВХОД СВОБОДНЫЙ
* Лейф Холмстранд (р. 1972) – художник и писатель из г. Мальмё, Швеция. Его практика в качестве скульптора и создателя визуальных образов многогранна и включает несколько стилистических подходов. Так, его текстильные объекты дополняются ассамбляжами из предметов мебели, а также цифровым фотоколлажами, аудиоинсталляциями и перформансами. Иерархия материалов в работах художника не всегда очевидна, поскольку даже дорогой шёлк имеет для него те же выразительные функции, что и бытовые отходы и найденные объекты. Также важную роль в его работе сыграло сотрудничество с японскими художниками и другими деятелями культурной среды. Во Владивостоке Холмстранд представит перформанс и инсталляцию, которые будут основаны на его исследовании шаманских обрядов коренных народов Приморья.
Подробнее о художнике: http://www.leifholmstrand.se
2 - 26 Sept 2018
We start this autumn together with our new resident Leif Holmstrand (1972), an artist and a writer from Malmö, Sweden. As a sculptor and image maker, he is versatile and has multiple signature styles. In his practice, textile works alternate with furniture based assemblages, digital photo collages, sound installations and performance art. The hierarchy of materials he uses is not very evident: expensive silk obi tend to have the same value of expression as houshold waste and found garbage objects. In his work, cooperations with Japanese artists and other cultural workers has played an important part. In Vladivostok he is going to present a performance piece and installation based on local shamanistic tradition.
More info: http://www.leifholmstrand.se
SEPTEMBER 23, 2018 / 3:00 PM—7:00 PM / ROOF OF BUILDING №5
On September 23, Leif Holmstrand (Sweden) will present the performance, “Nonsense Translation,” which will encapsulate his participation in the Zarya Artist-in-Residence program. Made possible with the support of the Swedish Embassy in the Russian Federation and Konstnärsnämnden, Sweden, the presentation will be held on the roof of Building № 5 of the Zarya Factory, from 3:00 pm until 7:00 pm. Entrance is free of charge, but age is restricted to 12+.
Leif Holmstrand works across genres, creating installations, objects and performances, as well as musical or literary compositions. Throughout his work, the artist makes frequent reference to shamanism and its contemporary rethinking. The culminating work of his residency, the performance “Nonsense Transition” offers a new perspective on research into this topic.
As in the majority of his previous performances, here Holmstrand develops a system of rules that will be followed throughout the duration of the action. The gestures produced by the artist vary, though they share the same objective: through interaction with set materials—in this case, household waste, garbage, textiles and clothing, threads, ropes, etc.—Holmstrand constructs a new “body.” Over the course of the performance, the artist will create an enormous textile object, a totem or talisman. The artist will leave the performance open-ended. This means the object might be complete, or it might remain in a state of construction, or it might even envelop its creator, ultimately ensnaring him within its complex structure. The scenography will draw from readymade elements of installations, sculptures, or, as the artist calls them, “non-magical transcendental objects,” created from old clothes or crocheted.
The selection of these specific materials is not accidental. Holmstrand confesses that since childhood he has been obsessed with fabrics, knots, ropes, weaving and knitting, which symbolize both a defense (like a cocoon) and a trap or a threat. He is additionally intrigued by the aspect of time in the process of knitting, and the sensation that something is growing organically with every added eyelet. In many of his works, Holmstrand uses different kinds of garbage, collected in the city. The artist consid ers this waste to be a reflection of urban life, allowing it to be read like the materialized voice of local culture, as well as abandoned, unwanted little bodies.
The soundtrack for the performance will be provided by one of Holmstrand’s musical pieces, RINGS DRAPA, which is based on an old Romantic poem by Swedish poet Esaias Tegnér. The rhythmic text is almost entirely transformed into sounds that seem to lack any relationship to language, with each of the various sections of the piece having their own distinct sound. This poetry-as-music accompanying the performance becomes a kind of melodious incantation, charms comparable to shamanic ritual. However, it should be noted that Holmstrand’s pseudo-shamanic practice has nothing to do with religion or magic. On the contrary, the artist emphasizes the lack of any magical character in his performances, offering them as a kind of secular, urban-animist shamanic ritual of construction.
In this performance, the artist will also reflect on his impressions of Vladivostok. To some extent, “Nonsense Translation” can be seen as illustrating a fragment of this city’s fluid, multinational, multicultural history as well as its present. Holmstrand was particularly influenced by the objects on display at the Arsenyev Museum, which inspired him to create the textile sculptures for the performance.
*Leif Holmstrand (born 1972) is an artist and writer from Malmö, Sweden. His practice as a sculptor and creator of visual images is multifaceted and includes several different stylistic approaches. For instance, his textile objects are supplemented with assemblage from pieces of furniture, as well as digital photocollage, sound installations and performances. The hierarchy of materials in his works is never clear, as for him even expensive silk has the same basic decorative function as household waste and found objects. Another important influence on his work has been his collaborations with Japanese artists and other cultural figures. For more about the artist, refer to his site: http://www.leifholmstrand.se
8 СЕНТЯБРЯ / 18:00 / КИНОЗАЛ / 18+
На лекции пойдет речь о проблеме персонального мировосприятия, физической самооценке, опыте психоза и личных способах борьбы с психофизиологической концепцией «тело-ум» в художественной практике. Автор представит свои ключевые работы, в том числе проектные цифровые зарисовки и видеоматериалы с результатами сотрудничества с японским коллективом художников «OLTA».
ВХОД СВОБОДНЫЙ
* Лейф Холмстранд (р. 1972) – художник и писатель из Мальмё, Швеция. Его практика в качестве скульптора и создателя визуальных образов многогранна и включает несколько стилистических подходов. Так, его текстильные объекты дополняются ассамбляжами из предметов мебели, а также цифровым фотоколлажами, аудиоинсталляциями и перформансами. Иерархия материалов в работах художника не всегда очевидна, поскольку даже дорогой шёлк имеёт для него имеет те же выразительные функции, что и бытовые отходы и найденные объекты. Также важную роль в его работе сыграло сотрудничество с японскими художниками и другими деятелями культурной среды. Во Владивостоке Холмстранд представит перформанс и инсталляцию, которые будут основаны на его исследовании шаманских обрядов коренных народов Приморья.
Подробнее о художнике: http://www.leifholmstrand.se